Köp- och leveransvillkor

Reservdelsbeställning

Leveransvillkor och leveranssätt 
Dina varor skickas snarast och levereras till dig på bästa sätt till DHL Service Point. (Undantagsvis levererar vi med Post Brev.)

Vanligtvis levereras ditt paket till dig inom 1 vecka. 

Lagerinformationen uppdateras inte i realtid, Finns i lager kan innebära att vi har det hemma eller beställer det omgående från tillverkarens huvudlager.

Vi reserverar oss för restnotering och slutförsäljning.

Vid eventuell restnotering/försening så meddelar vi er via e-post om det beräknas ta mer än 5 arbetsdagar innan ordern skickas från oss.

Vi skickar ett mail samma dag som er order skickas från oss.

Det mobiltelefonnummer och namn du anger i kassan kommer att användas för SMS-avisering från DHL Service Point.

För produkter där leverans är angivet som DHL Styckegods (diskkorg och andra stora reservdelar med mått över 50*50*120 cm) sker leverans till angiven adress under kontorstid och ert mobilnr används för SMS-avisering. Ni måste vara på plats och ta emot och kvittera. Ej mottaget paket/leveranshinder debiteras med 300kr för omkostnader. För eventuellt retur till oss debietera 425 kr för omkostnader.

För företagskunder med existerande kundnummer sker leverans enligt tidigare överenskommelse . Vid leverans med DHL Paket: Vi förbehåller oss rätten att ändra fraktkostnaden från 108 kr + moms.

 


Fraktkostnad 
Tillkommer i kassan på samtliga beställningar som skickas.

Vi levererar endast inom Sverige.

Avhämtning

Självklart kan den som vill hämta varor hos oss på plats. Kontakta oss alltid före avhämtning för att säkerställa att er beställning finns tillgänglig. Frakten tas då bort från er order.

Vårt lager/butik finns på Verkmästaregatan 4, 275 39 Sjöbo.
 

Betalningsalternativ

 

- Klarna Checkout

Ni betalar med Klarna Checkout: faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning (internetbank).

Klarna erbjuder följande betalsätt:

1. Faktura

2. Delbetalning

3. Kortbetalning

4. Direktbetalning

 

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

 


Transportskada 
Kontrollera direkt vid mottagandet av leveransen att inga varor saknas eller är skadade.
Transportskador som har uppkommit av DHLs hantering anmäls direkt vid uthämtning samt till DHL på telefon 0771-345 345. För övriga skador gör en anmälan till Kyl & Hushållscenter Syd reklamationsavdelning på tel 0416-332 30, senast 7 dagar efter leverans.

Ångerrätt 
Privatpersoner har 14 dagars ångerrätt från mottagandet av varan, gäller oanvänd reservdel i originalemballage. Kontakta alltid oss för retur. Kunden betalar själv returfrakten.

Ånger/returrätt gäller ej företag.

Reklamtioner/Felleveranser 
Vi vill att du meddelar oss så fort som möjligt och senast inom 7 dagar från mottagandet ifall vi av misstag har levererat fel vara eller fel antal varor, så att vi kan rätta till felet. Detta sker enklast genom att du kontaktar oss via e-post:info@kohs.se eller per telefon 0416-332 30.
 

Outlösta paket 
Om du inte löser ut ditt paket är vi tvungna att debitera dig 299 kr inkl moms för våra omkostnader. Liggtid hos DHL Service Point är 14 dagar.
Kontakta oss för nytt utskick.

Garantier 
Kyl och Hushållscenter Syd lämnar sex månaders funktionsgaranti på reservdelar. Spara alltid följesedeln som referens för att garantin ska gälla.



EHL Reservdel 2003
Allmänna leveransvillkor vid försäljning av reservdelar och tillbehör för elektriska hushållsapparater (EHL Reservdel 2003):

1.Tillämplighet

Dessa bestämmelser gäller vid försäljning från leverantör av typgodkända reservdelar eller motsvarande och tillbehör i nytt skick till Elektriska hushållsapparater.

2. Specifikationskrav

Det åligger köparen att specificera de delar han önskar köpa med angivande av apparattyp, tillverknings- och serienummer till vilken apparat reservdelarna respektive tillbehören skall användas. Försäljningen avser endast av köparen vid beställningen specificerade delar.

3. Säljarens ansvar

Säljaren ansvarar endast för att reservdelarna respektive tillbehören är felfria vid leveranstillfället.

4. Säljarens ansvarsbegränsning

Säljaren har inget ansvar för bristande funktion på grund av felaktig montering eller användning eller felaktigt vald reservdel.

5. Vidareförsäljning till konsument

I de fall produkter säljs vidare till konsument ankommer det på den som vidareförsäljer att informera konsumenten om konsumentköplagen samt att flertalet delar kräver fackkunskap för reparation och installation.

Kommentarer

Elektriska hushållsapparater består av ett flertal komponenter och funktioner, vilka är beroende av varandra. För att kunna göra ett korrekt ingrepp, byte av reservdel, etc. krävs därför fackkunskap.

Många apparater har hög anslutningseffekt, t.ex. spis, torktumlare, tvätt- och diskmaskin, m.m. Det är därför nödvändigt att, när man gör ingrepp i sådana apparater, har god kunskap om de säkerhetsregler, som måste iakttagas. En fel monterad del kan innebära att andra kom-ponenter i apparaten förstörs och kan också innebära risk för personskada.

För att kunna utföra en korrekt reparation krävs i regel att reparatören är fackmässigt utbil-dad, har elbehörighet och har tillgång till dokumentation över den apparat, som skall repare-ras. Dokumentationen består ofta av sprängskiss, kopplingsschema och arbetsdiagram. Dessa handlingar tas fram i begränsad upplaga för de verkstäder, som leverantören anvisar och som är specialutbildade för respektive maskinmärke. I regel kan en konsument därför inte tillgodogöra sig detta material.

På grund av ovanstående skäl och med hänsyn till funktions- och säkerhetskrav förutsätts vid försäljning av reservdelar att köparen besitter erforderlig kunskap för att kunna utföra reparation eller att han i annat fall anlitar fackkunnigt utbildad personal för reparation eller montering.

 

 

 

 

 

Drift & produktion:  Wikinggruppen